Unutarnjim izgaranjem vodika do održive budućnosti automobilizma

Austrijski AVL izradio je motor s unutarnjim izgaranjem, koji radi na vodik, a iz zapremnine od 2.000 "kubika" dobili su izlaznu snagu od čak 410 KS. Kažu da je namijenjen za utrkivanje

Sandro Vrbanus nedjelja, 29. listopada 2023. u 22:21

Austrijska tehnološka kompanija AVL, koja razvija razne tehnologije primarno za automobilski sektor, predstavila je svoj prvi motor s unutarnjim izgaranjem, nastao u potpunosti u njihovim pogonima. No, nije riječ o klasičnom motoru na fosilna goriva, već onome koji kao gorivo troši – vodik. Krajnji cilj ovog projekta jest stvoriti motore na vodik, koji bi se koristili u trkaćim bolidima, omogućavajući tako ekološki održivu budućnost automobilizma, bez štetnih emisija iz fosilnih goriva.

2.000 "kubika" – 410 "konja"

Motor s unutarnjim izgaranjem vodika, nazvan H₂-ICE, u obliku prototipa je testiran u laboratoriju, gdje su u stvarnim uvjetima potvrđene njegove specifikacije iz simulacija. Motor zapremnine 2.000 cm3 dao je izlaznu energiju od ukupno 410 KS (301,7 kW), odnosno postigao ciljanu specifičnu energetsku gustoću od 205 KS/l, usporedivu s motorima u trkaćim automobilima. Pritom se okretao do 6.500 okretaja u minuti, a između 3.000 i 4.000 o/min davao je okretni moment od 500 Nm.

Izravno ubrizgavanje vode

Glavna inovacija u ovom projektu, koja je i omogućila tako visoku snagu dobivenu iz vodika, jest izravno ubrizgavanje – vode. Voda se dodaje na mjesto usisa zraka u motor, čime se sprječava prerano paljenje smjese u cilindrima. Motor radi na idealnoj (stehiometrijskoj) mješavini, tj. u njegovim cilindrima sagorijevaju vodik i kisik u omjeru 1:1, dok zrak tamo stiže pomoću turbopunjača, posebno izrađenoga za ovu vrstu motora.

Nakon testiranja u laboratoriju, motor H₂-ICE bit će testiran i na trkaćoj stazi u bolidima. Održiva budućnost utrkivanja je, kažu Austrijanci, iza ugla. Poručuju da će nove motore proizvoditi njihova posebna, novoosnovana divizija, AVL RACETECH.