Na MIT-u razvijaju lagani elektromotor za zrakoplove, snage jednog megavata

Motori poput ovoga jedan su od ključnih koraka u procesu elektrifikacije putničkih zrakoplova i smanjenju ugljičnog otiska cijele avioindustrije

Sandro Vrbanus nedjelja, 11. lipnja 2023. u 12:26
Jedan od brojnih koncepata električnih putničkih zrakoplova 📷 Electric Aviation Group
Jedan od brojnih koncepata električnih putničkih zrakoplova Electric Aviation Group

Inženjeri sa cijenjenog američkog sveučilišta MIT razvijaju i testiraju jednu od najvažnijih komponenata električnih putničkih zrakoplova budućnosti – snažan i lagan elektromotor, sposoban pogoniti velike zrakoplove na struju. Taj je uspješni test samo još jedan korak ka dugoročnom cilju, što je potpuna elektrifikacija te, posljedično, dekarbonizacija avioindustrije.

U MIT-u se nadaju da će njihovo rješenje pomoći u elektrifikaciji većih putničkih zrakoplova, koji do sada nisu dobili električne pogone iz razloga što su primarno baterije preteške za let i samim time dovode u pitanje cijeli koncept. Oni su svoje napore, pak, usmjerili u smanjenje mase i povećanje efikasnosti elektromotora, koji u njihovoj izvedbi ima snagu od 1 MW. Testirane su, kažu, sve njegove ključne komponente, a računalna je simulacija pokazala kako će megavat snage biti moguće dobiti iz motora, veličinom i masom usporedivoga s današnjim generacijama klasičnih avionskih motora.

Za električne i hibridne zrakoplove

Jednom kada bude postavljen na putnički zrakoplov, motor ovog tipa bit će moguće spojiti na različite izvore energije, poput baterija ili gorivnih ćelija, a on će biti u stanju tu energiju pretvarati u mehanički rad i okretati pogonske propelere. No, elektromotor je zamišljen i kao dodatak postojećem klasičnom mlaznom motoru, pretvarajući pogon zrakoplova u hibridni i dajući mu električni pogon u određenim fazama leta.

"Bez obzira što koristili kao izvor energije – baterije, vodik, amonijak ili održivo zrakoplovno gorivo – neovisno o tome, elektromotori klase jednog megavata bit će ključna tehnologija koja će omogućiti zeleniju avijaciju", poručio je profesor Zoltan Spakovszky s MIT-a, koji vodi ovaj projekt.

Želi li cijela svjetska avioindustrija dostići neto nulte emisije do 2050. godine, kako je planirano, bit će potrebne brojne inovacije, naglašava Spakovszky, u smjeru dizajna nekonvencionalnih zrakoplova, malenih i fleksibilnih sustava, naprednih materijala, kao i sigurnih i efikasnih elektrificiranih pogona. "Ne postoji 'srebrni metak' kako bi se to postiglo, a vrag je u detaljima", kaže. Detalji na koje su u MIT-u stavili naglasak su optimiziranje pojedinih komponenti i ostvarivanje njihove međusobne kompatibilnosti uz dobivanje maksimalne učinkovitosti.

"Kako bismo to ostvarili, moramo pogurati granice u materijalima, proizvodnji, upravljanju toplinom, strukturama i dinamici rotora te elektronici", zaključio je voditelj projekta i istaknuo kako je najveći izazov stvoriti snažan elektromotor dovoljno malene mase. Njihov koncept je, kaže, veličine kofera, a teži poput jednog odraslog putnika. Elektroničke komponente integrirane su u njegovo kućište, kako bi se smanjili gubici u prijenosu energije i povećala učinkovitost hlađenja istih.

Koncept motora bit će službeno predstavljen na ovomjesečnoj konferenciji Electric Aircraft Technologies Symposium, a iz MIT-a ne najavljuju vremenski rok u kojem bi finalni proizvod mogao biti spreman za ugradnju u zrakoplove nove generacije.