Novi iOS uvodi pravila privatnosti koja će značajno otežati Facebooku plasman visoko ciljanih oglasa

Nadogradnja mobilnog operacijskog sustava na verziju iOS 14.5 uvodi strožu kontrolu praćenja korisnika od strane aplikacija i značajnije otežava Facebooku i drugima plasirane visoko ciljanih oglasa

Sandro Vrbanus utorak, 27. travnja 2021. u 10:20

Apple je ovoga tjedna u javnu distribuciju pustio novu nadogradnju svojeg mobilnog operacijskog sustava iOS, koji je sada dostupan za preuzimanje u inačici 14.5. Osim podrške za nedavno lansirane lokacijske privjeske AirTag, pa ranije najavljene nadogradnje virtualne asistentice Siri te nekoliko drugih manjih funkcionalnih nadogradnji, ova verzija iOS-a (i iPadOS-a) najveće promjene uvodi u pravila privatnosti prema kojima se sada aplikacije moraju ravnati.

Radi se o pomalo kontroverznim pravilima koja su bila izvorno najavljena za prvu verziju iOS-a 14, no Apple ih je bio privremeno odgodio nakon što se protiv promjene javno deklarirao Facebook. Zuckerbergu je tada bilo zasmetalo što će Apple svojom politikom privatnosti onemogućiti aplikacije u praćenju navika korisnika.

To će im, tvrde, značajno utjecati na mogućnost plasiranja visoko personaliziranih oglasa prilagođenih upravo navikama i preferencijama pojedinog korisnika. Samim time, Facebook bi mogao izgubiti dobar dio profita. I ne samo Facebook, nego i Google i ostali veliki sustavi koji se oslanjaju na "trackere" i ciljano oglašavanje, ili pak na prodaju podataka o korisnicima.

Veća transparentnost praćenja

Ono što je Apple sada implementirao znači da će svi oni morati prilagoditi svoje poslovne modele. Naime, mobilne aplikacije u novom iOS-u od sada će korisnicima transparentnije pokazivati kada su njihovi podaci korišteni za praćenje, oglašavanje i dijeljenje s trećim stranama. Pred korisnika će u takvim slučajevima biti stavljen izbor – dozvoliti praćenje ili ne.

U svakom će trenutku u izborniku Settings/Privacy biti moguće provjeriti postavke vezane uz praćenje i povući eventualno ranije dane dozvole aplikacijama. Postavke se mogu mijenjati na razini pojedine aplikacije, pa korisnik može odabrati kome želi povjeriti svoje podatke, a kome ne.

Facebook je imao pola godine na prilagodbu novim pravilima protiv kojih su se glasno bunili prošle godine. Nakon Appleove nadogradnje nisu se o njoj za sada službeno očitovali.