Otkriven konceptualni dizajn novog američkog "nevidljivog" zračnog tankera

Lockheed Martinov tajanstveni razvojni odjel Skunk Works objavio je prvi render svojeg budućeg zračnog tankera, konceptualno potpuno drugačijega od postojećih rješenja

Sandro Vrbanus četvrtak, 16. svibnja 2024. u 10:38
📷 Lockheed Martin Skunk Works
Lockheed Martin Skunk Works

U razvojnom odjelu Skunk Works američkog proizvođača vojne opreme Lockheed Martina razvija se vojni zračni tanker nove generacije, a prvi render jedne takve letjelice objavljen je ovoga tjedna na društvenim mrežama. Za sada je on poznat tek kao zračni tanker kodnog imena KC-Z, koji bi trebao tijekom 2030-ih godina zamijeniti postojeće tankere Boeing KC-46 Pegasus i KC-135 Stratotanker.

Malen i jedva vidljiv

Na prvoj objavljenoj skici vidljive su glavne odrednice zrakoplova, nešto manjega od modela koje će zamijeniti, a može se primijetiti i promjena dizajna trupa – novi bi zračni tanker trebao dobiti lambda krilo te dvostruki vertikalni stabilizator pod kutom, kako bi se smanjio radarski odraz.

Cijeli je dizajn izveden s prikrivnošću na umu, pa ne čudi što konture donekle podsjećaju na zrakoplove F-35 ili F-22. Usisi zraka postavljeni su pod veliko krilo, motori su skriveni unutar trupa, pa se time postiže manji radarski odraz zrakoplova, koji bi mogao postati prvi radaru "nevidljivi" vojni zračni tanker.

KC-135 Stratotanker nadopunjava gorivom F-16 Fighting Falcon 📷 Zachary Rufus/Air Force
KC-135 Stratotanker nadopunjava gorivom F-16 Fighting Falcon Zachary Rufus/Air Force

U budućnosti bi se ovaj tanker, nastao u sklopu programa Next-Generation Air Refueling System, uklopiti u program Next Generation Air Dominance, koji razvija sasvim novu generaciju borbenih zrakoplova. Napomenimo da skice i renderi, koji se objavljuju ovako rano u fazi razvoja, ne moraju nužno predstavljati finalni izgled zrakoplova, no dobar su nagovještaj onoga što se trenutačno razvija.

Prema dostupnim informacijama, KC-Z bit će namijenjen letu duboko u osporavanim područjima, što znači da će i tankeri – kao i borbeni zrakoplovi – morati biti manji i teže uočljivi. Morat će imati i više sustava samoobrane, kako bi se mogli nositi s prijetnjama u zraku, istodobno izvršavajući svoju misiju nadopunjavanja goriva u zrakoplove, aktivno uključene u borbene misije.

Takav bi način dopreme goriva na "prvu liniju" bojišta imao i dodatnu logističku potporu, u obliku tradicionalnijih velikih zračnih tankera, koji bi se nalazili na sigurnijoj udaljenosti – što znači da bi novi "stealth" tankeri služili kao "most" između njih i borbenih zrakoplova. Ratno zrakoplovstvo SAD-a lani je najavilo da bi moglo nabaviti 75 takvih manjih tankera za program NGAD.