Model NASA-inog tihog nadzvučnog zrakoplova X-59 testiran u zračnom tunelu

Jedan od važnijih koraka u razvoju i testiranju nadzvučnog zrakoplova koji ne bi proizvodio poznati udar, već značajno tišu buku, jest i testiranje modela u zračnom tunelu

Sandro Vrbanus četvrtak, 3. veljače 2022. u 06:00

Promijeni li se paradigma oko nadzvučnog leta, pa avioni umjesto vrlo glasnog probijanja zvučnog zida i udarnog vala kakav proizvode sada, budu generirali tiše zvukove, NASA vjeruje da će to dovesti do revolucije zračnog prijevoza. Isto tako, takvo bi utišavanje nadzvučnih zrakoplova trebalo dovesti i do ukidanja zabrane nadzvučnog leta iznad naseljenih područja, koje je na snazi, primjerice, u SAD-u.

2022. godina je ključna

Ova godina trebala bi biti ključna za ovakav razvoj događaja, jer će NASA-in prvi demo avion, s novom tehnologijom tihog leta bržeg od zvuka, biti vrlo blizu svojeg povijesnog prvog leta. Prvi primjerak modela X-59 Quiet SuperSonic Technology aircraft (QueSST) početkom siječnja je premješten iz Lockheed Martinovog pogona u Kaliforniji u njihove hangare u Teksasu, gdje bi do kraja godine trebao prolaziti kroz prva testiranja na tlu. Ta testiranja osigurat će da avion može podnijeti pritiske i napore materijala kojima će biti podvrgnuti i tijekom leta.

Istodobno s ovim procesom, NASA je u zračnom tunelu testirala i umanjeni model, dug oko pola metra, kako bi provjerila podudaraju li se njihove računalne simulacije sa stvarnošću, kad je riječ o kretanju zraka oko jedinstvenog oblika trupa. Pritom je korištena schlieren tehnika koja omogućava fotografiranje fluida tako da se, zbog varijacije indeksa loma svjetlosti, na fotografijama vide razlike u gustoći, u ovom slučaju zraka.

Iz NASA-e za sada ne otkrivaju detalje rezultata ovih testiranja, ali najavljuju da će isti model biti poslan i u Tokio, kako bi ga sljedećeg mjeseca u zračnom tunelu testirali japanska svemirska agencija JAXA i Boeing.

Schlieren fotografija s testiranja
Schlieren fotografija s testiranja

Stišavanje udarnog vala

X-59 QueSST bit će tihi nadzvučni zrakoplov dug 29 metara, raspona krila 9 metara, te najviše mase pri polijetanju od oko 14,7 tona. Pogonit će ga mlazni motor General Electric F414, koji će mu omogućiti najvišu brzinu leta od 1,5 Macha te mogućnost krstarenja brzinom od 1,42 Macha na visinama do 16.800 metara. Ovaj avion ima svoj trup i krila, no kokpit je posuđen od trenažnog modela Northrop T-38, dok je stajni trap preuzet od Lockheedovog lovca F-16.

Test modela u zračnom tunelu
Test modela u zračnom tunelu

Najvažnija karakteristika modela X-59 bit će nadzvučni let bez glasnih udarnih valova karakterističnih za probijanje zvučnog zida. Buka koju bi ovaj zrakoplov trebao proizvoditi pri nadzvučnom letu ne bi smjela prelaziti 60 dB. Glasnoća ovog udarnog vala uspoređuje se otprilike s bukom koju stvara zatvaranje vrata automobila, dok je sadašnja snaga udara prosječnog aviona oko 110 dB (s obzirom na logaritamsku skalu, to je preko 30 puta glasnije).