Za svoju prvu obljetnicu, teleskop Webb snimio Zemlji najbliže "rodilište" zvijezda

Svemirski teleskop James Webb obilježava prvu godišnjicu početka znanstvenih istraživanja, pa je NASA-in tim tom prigodom objavio još jednu fascinantnu fotografiju

Sandro Vrbanus subota, 15. srpnja 2023. u 16:12
📷 NASA, ESA, CSA, STScI, Klaus Pontoppidan (STScI)
NASA, ESA, CSA, STScI, Klaus Pontoppidan (STScI)

Prije nešto više od godinu dana NASA je objavila prve znanstvene fotografije snimljene svemirskim teleskopom James Webb, najnaprednijim takvim instrumentom ikada. Od tada, gotovo svakoga nas tjedna Webbov tim počasti nekim novim otkrićem ili lijepim slikama dubokog svemira, pa nije čudo da su se i za prvu obljetnicu rada odlučili učiniti to isto. Na "rođendanskoj" fotografiji nalazi se, kako kažu, maglica "puna akcije", iako je naizgled riječ o mirnom predjelu svemira.

Mjesto rađanja novih zvijezda

Glavni subjekt fotografije je maglica Rho Ophiuchi (Ophiuchi = Zmijonosac, prema zviježđu u kojem se nalazi), relativno malena nakupina oblaka međuzvjezdane prašine, u kojoj nastaju nove zvijezde. Najbliže je ovo "rodilište" koje poznajemo, udaljeno 390 svjetlosnih godina od Zemlje. Budući da je riječ o malenom predjelu, u njemu se može nazrijeti tek 50-ak mladih zvijezda, veličine našeg Sunca i manjih od njega. Neke od njih čak imaju i vidljive protoplanetarne (cirkumstelarne) diskove oko sebe, područja u kojima će nastati neki budući planetarni sustavi.

Fotografija je snimljena u bliskom infracrvenom spektru, instrumentom NIRCam, koji otkriva nove detalje. Svaki detalj ove slike NASA je dodatno objasnila i u priloženom videu, ističući kako je riječ o prizorima kakve je u vidljivom spektru jednostavno nemoguće dobiti.

"Na svoju prvu godišnjicu, svemirski teleskop James Webb već je ispunio svoje obećanje da će otkrivati svemir, darujući čovječanstvu prekrasnu riznicu slika i znanosti koja će trajati desetljećima", poručila je Nicola Fox iz znanstvene direkcije NASA-e.

"Webbova slika Rho Ophiuchija omogućuje nam da, s novom jasnoćom, svjedočimo vrlo kratkom razdoblju u životnom ciklusu zvijezda. Naše vlastito Sunce odavno je prošlo fazu poput ove, a sada imamo tehnologiju kojom vidimo početak životne priče drugih zvijezda", kaže Klaus Pontoppidan, jedan od ljudi koji su sudjelovali u projektiranju teleskopa Webb.

Originalnu fotografiju u punoj rezoluciji (12.778x11.968 piksela, 135 MB) možete pronaći na ovom linku.