Teleskop James Webb izravno snimio egzoplanet udaljen 385 svjetlosnih godina

Egzoplanet HIP 65426 b plinoviti je div, red veličine veći od Jupitera, a star je samo 15 do 20 milijuna godina. Podaci s Webba pristigli su s više njegovih kamera, a astronomima će pomoći u analizi

Sandro Vrbanus subota, 3. rujna 2022. u 09:35
📷 NASA/ESA/CSA, A Carter (UCSC), tim ERS 1386, A. Pagan (STScI)
NASA/ESA/CSA, A Carter (UCSC), tim ERS 1386, A. Pagan (STScI)

Znanstvene misije novog svemirskog teleskopa James Webb nastavljaju se, a svaka od njih je po nečemu posebna ili prva. Ovoga tjedna Webbov tim je objavio fotografije na kojima je prikazan egzoplanet HIP 65426 b. Prvo je to izravno opažanje nekog egzoplaneta za ovaj teleskop. U budućnosti bi ih trebalo biti mnogo, jer su egzoplaneti i proučavanje sastava njihovih atmosfera jedna od ključnih misija najnaprednijeg svemirskog teleskopa u povijesti.

Plinoviti "super Jupiter"

NASA je objavila fotografije na kojima se vidi matična zvijezda HIP 65426, kao i planet u orbiti oko nje. Četiri fotografije egzoplaneta nastale su korištenjem instrumenta NIRCam (u bliskom infracrvenom spektru) te MIRI (u srednjem infracrvenom spektru). Valne duljine uhvaćene tim instrumentima bile su od 3 pa do 15,5 mikrona, a zahvaljujući tome dobivene su i različite snimke. Svaka od njih astronomima će otkriti nove pojedinosti o promatranom egzoplanetu.

Za sada se zna da je HIP 65426 b plinoviti div, poput Jupitera, ali je 6 do 12 puta veće mase. Relativno je mlad, pa mu se starost procjenjuje na 15 do 20 milijuna godina, a Webbovi podaci pomoći će u preciznijim mjerenjima mase i starosti. Otkriven je 2017. godine instrumentom SPHERE u Europskom južnom opservatoriju u Čileu.

Sustav HIP 65426 nalazi se na udaljenosti od oko 385 svjetlosnih godina od Zemlje. Mjerenja pokazuju da je promatrani egzoplanet od matične zvijezde udaljen oko 100 astronomskih jedinica (udaljenosti Zemlje od Sunca), pa ga iz tog razloga teleskopi s tako velike udaljenosti mogu razlučiti od zvijezde, iako je ona 10 tisuća puta svjetlija.

Analiza novih podataka s Webba je u pripremi i bit će objavljena u nekom od znanstvenih časopisa, kada bude dovršena i prođe proces recenzije. Naglasimo i kako ovo nije prvo izravno opažanje nekog egzoplaneta – činio ih je i Hubble – no, prva je za teleskop James Webb, pokazuje njegovu snagu, a može poslužiti i u dodatnoj kemijskoj analizi.