S velikim zakašnjenjem potvrđeno otkriće prvog međuzvjezdanog meteora

Meteor koji je 2014. godine izgorio iznad Papue Nove Gvineje bio je međuzvjezdanog porijekla, potvrdilo je američko Svemirsko zapovjedništvo oružanih snaga tek nedavno

Sandro Vrbanus četvrtak, 14. travnja 2022. u 11:43

Posljednjih godina mnogo se piše i diskutira o "prvom međuzvjezdanom posjetitelju" koji je uočen unutar Sunčevog sustava, a da je došao u ove krajeve izdaleka, iz nekog drugog sustava. Taj objekt je, prema astronomima, bio ʻOumuamua, prvi koji je imao toliko neobičnu putanju da su neki posumnjali i kako se radilo o izvanzemaljskoj letjelici.

Nedugo zatim pojavio se i asteroid C/2019 Q4 Borisov, također međuzvjezdanog porijekla. Međutim, sada se ispostavilo da nije riječ o prvom i drugom zabilježenom objektu tog tipa, već o – drugom i trećem. Naime, tri godine prije nego je snimljena ʻOumuamua, 2014., u Zemljinoj je atmosferi iznad Papue Nove Gvineje bio izgorio jedan meteor, za koji su podaci pokazali kako je imao neuobičajenu putanju i brzinu.

Pao iznad Tihog oceana

Podatke o njemu prikupili su američki vojni istražitelji, pa su oni ostali tajnima sve donedavno, kada su ih ustupili astronomima. Istraživači američkog Svemirskog zapovjedništva oružanih snaga (USSC) zaključili su da je vatrena kugla iz 2014. nastala od meteora promjera tek nešto manjega od pola metra, ali da je on u atmosferu ušao brzinom od 210.000 km/h, odnosno značajno brže od meteora koji orbitiraju Sunčevim sustavom.

Dodatna analiza putanje pokazala je kako je vjerojatnost da je ovdje riječ o međuzvjezdanom meteoru viša od 99%. Studija o ovom događaju tek je sada objavljena, nakon što je USSC deklasificirao određene podatke i potvrdio kako su i njihove analize došle do istog zaključka. Astrofizičari se sada nadaju da bi na dnu Tihog oceana mogli pronaći i ostatke ovog meteorita, ako je koji preostali djelić pao u ocean i potonuo na njegovo dno. Traganje za njime čini se kao nemoguć zadatak – no, postoji li i najmanja šansa, trebalo bi pokušati, smatraju znanstvenici.

"Mogućnost da dobijemo prvi komadić međuzvjezdanog materijala dovoljno je uzbudljiva, pa to treba detaljno provjeriti i razgovarati sa svim svjetskim stručnjacima", poručio je Amir Siraj, student astrofizike s Harvarda koji vodi proučavanja međuzvjezdanih predmeta u tamošnjem projektu Galileo.