Međunarodna astronomska unija buni se protiv najsjajnijeg satelita do sada

Satelit BlueWalker 3 posjeduje ogromnu antenu, najveću ikada lansiranu u Zemljinu nisku orbitu, a njome ometa radioastronome, kao i snimanje tamnog neba, uslijed velikog odsjaja

Sandro Vrbanus petak, 2. prosinca 2022. u 19:17

Međunarodna astronomska unija (IAU) službeno je izrazila svoje negodovanje zbog nedavnog lansiranja satelita BlueWalker 3, koji se pokazao najsjajnijim i samim time najštetnijim za promatranje neba. Satelit je lansiran 10. rujna i od tada je u niskoj orbiti. Njegova glavna karakteristika je ogromni sustav antena, površine čak 64 m2, što je rekord za antensku površinu ikada lansiranu u nisku orbitu, pa nije teško zaključiti kako takva pojava stvara velike probleme astronomima.

Bazna stanica u svemiru

IAU-ov Centar za zaštitu tamnog neba otkrio je kako su njihova mjerenja pokazala prave razmjere svjetlosnog i radiofrekvencijskog utjecaja BlueWalkera 3. Taj je satelit, naime, sjajniji od čak 99,8% zvijezda vidljivih golim okom, i samim time jedna je od najsvjetlijih pojava na noćnom nebu, u trenutku kada prolazi iznad neke lokacije. Njegov je odsjaj snažniji od onoga kod svih dosadašnjih konstelacija i satelita, a u određenim trenucima to je najblještaviji objekt na nebu.

Satelit BlueWalker 3, kako ga vide teleskopi 📷 A. Block/IAU CPS
Satelit BlueWalker 3, kako ga vide teleskopi A. Block/IAU CPS

Povrh toga, novi komunikacijski sateliti funkcioniraju poput "bazne stanice u svemiru", navode iz IAU, odašiljući snažne signale prema tlu, na frekvencijama rezerviranima za zemaljske telefone. Budući da se na njih ne odnose propisi o restrikcijama i zonama u kojima je ograničeno emitiranje radiosignala, sateliti i konstelacije ovog tipa predstavljaju velik problem i za radioastronome, kojima također stvaraju smetnje prilikom prijema signala iz svemira.

Problem tamnog neba

Međunarodna astronomska unija stoga izražava svoju zabrinutost oko posljedica koje će sateliti poput ovoga imati na mogućnost promatranja tamnog neba. "Noćno je nebo jedinstven laboratorij koji znanstvenicima omogućava provođenje eksperimenata kakvi se ne mogu izvesti u zemaljskim laboratorijima", poručili su u svojem priopćenju.

Direktor Centra za zaštitu tamnog neba Piero Benvenuti naglasio je i da ovaj satelit predstavlja velik i značajan pomak prema goremu, i zbog toga "bismo trebali stati s time", kako bismo očuvali tamno nebo za buduće generacije. Objavili su i nekoliko fotografija na kojima je zorno prikazan trag ovog satelita na nebu iznad zvjezdarnice Kitt Peak u Arizoni.

BlueWalker 3 je veliki komunikacijski satelit kompanije AST SpaceMobile, koji služi za izravno povezivanje s mobitelima na tlu. Kompanija planira konstelaciju ovakvih, pa čak i većih, satelita upotpuniti s njih više od stotinu, a najviše 168. Ne treba niti spominjati kakvu bi štetu astronomskoj zajednici taj projekt učinio. AST SpaceMobile za sada nema osigurano financiranje za dovršetak projekta, a poručuju i kako rade na antireflektivnim materijalima nove generacije, čime bi mogli intervenirati u razinu odsjaja. Navode i kako će izbjegavati emitirati signal iznad zemaljskih zona zabrane.