Jesu li Kinezi otkrili izvanzemaljsku civilizaciju ili još jednu mikrovalnu pećnicu?

Najveći radioteleskop na svijetu, kineski FAST, navodno je primio intrigantne signale koje su tamošnji znanstvenici proglasili znakom izvanzemaljske civilizacije

Sandro Vrbanus četvrtak, 16. lipnja 2022. u 13:45

Ovoga tjedna duhove je uzburkala objava nekoliko kineskih državnih medija o tome kako je najveći redioteleskop na svijetu, FAST (Five-hundred-meter Aperture Spherical radio Telescope), zabilježio signale koji se pripisuju izvanzemaljskoj civilizaciji. Ovaj teleskop, poznati i kao "Kinesko nebesko oko", nalazi se u provinciji Guizhou na jugozapadu zemlje, a tvori ga, kao što mu i ime kaže, 500-metarski "tanjur", izgrađen u prirodnom okruženju i udolini koja je bila idealna za postavljanje te konstrukcije.

U pogonu je od 2016. godine, a njime se, među ostalim, bilježe signali pulsara ili brzi izboji radiovalova, a od 2020. godine podacima s FAST-a koristi se i projekt Breakthrough Listen SETI, koji aktivno traga za izvanzemaljskom inteligencijom. Upravo u tom području ovoga je tjedna došlo do navodnog otkrića nekog misterioznog signala, koje su znanstvenici pripisali upravo nekoj drugoj civilizaciji.

Misteriozni signali

Priču su odmah prenijeli državno sponzorirani mediji, a potvrdilo ju je bilo i kinesko Ministarstvo znanosti putem svojeg glasila Science and Technology Daily. Riječ je bila o, kako kažu, nekoliko tehnoloških tragova koji upućuju na postojanje civilizacije izvan Zemlje, što su odmah proglasili "kandidatom" za potvrdu izvanzemaljskog inteligentnog života. Bili su to elektromagnetski signali uskog frekvencijskog opsega, drugačiji od svih ranijih, a najavljena je i daljnja istraga.

Podaci o kojima se govori prikupljeni su prvo 2019. godine, kada su snimljena prva dva seta "sumnjivih" podataka. Oni su prvi puta detaljnije analizirani 2020. godine, a upotpunjeni su još jednim sličnim setom podataka zabilježenim ove godine. Svi oni stizali su, kako se čini, s poznatih nam egzoplaneta.

Najavljena daljnja ispitivanja

Profesor Zhang Tongjie sa sveučilišta u Pekingu, koji vodi skupinu za traganje za izvanzemaljskim civilizacijama na tamošnjoj katedri za astronomiju, čak je izjavio i kako se nada da će uskoro Kina postati prva koja je potvrdila postojanje izvanzemaljskih civilizacija. "Nakon 60 godina znanstvenih istraživanja, izvan Zemlje pronađene su organske molekule i aminokiseline od kojih se sastoji život, pa će konačno otkriće i potvrda o inteligentnom životu izvan Zemlje također stići uskoro" – kaže ovaj profesor.

I dalje postoji velika mogućnost da je zabilježeni signal samo rezultat interferencije s nekim zemaljskim izvorom radiovalova, pa to treba dodatno istražiti te tu mogućnost isključiti. Tim radioteleskopa FAST planira ponovno "osluškivati" isti izvor signala kako bi o njemu dobio što je više moguće podataka.

Radioteleskop FAST

Skepsa znanstvene zajednice

Osim profesora Zhanga i kineskih znanstvenika oko njega, ostatak svjetske znanstvene zajednice skeptičan je prema ovom otkriću. Naime, više se puta u povijesti dogodilo da ovakav signal bude inicijalno protumačen kao revolucionaran, da bi se ispostavilo kako je riječ o elektromagnetskom valu generiranom ljudskom tehnologijom.

Jedan od primjera je onaj s australskog radioteleskopa Parkes, koji je otkrivao tajanstvene pulseve, duge tek koju milisekundu. Iako su ih znanstvenici primarno pripisali brzim izbojima radiovalova izvan naše galaksije, analiza je pokazala da je – i to tijekom više godina – njihov izvor bila mikrovalna pećnica u blizini teleskopa. Kada bi netko otvorio njezina vrata dok je ista u funkciji, a antene radioteleskopa bile su okrenute u pravom smjeru, dolazilo je do "otkrića" misterioznih signala "s neba".

"Teško je raditi ovakvu potragu za signalima s površine Zemlje. Zagađenje radiovalovima sve je veće, jer gradimo sve više odašiljača i satelita. Neke frekvencije potpuno je nemoguće koristiti za traganje za izvanzemaljskom inteligencijom", poručuje Dan Werthimer, jedan od brojnih znanstvenika koji se u svijetu bave projektima tipa SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence).