Astronomi snimili jednu od najsnažnijih poznatih eksplozija u svemiru

Događaj u kojem je zvijezda kolabirala i vjerojatno stvorila novu crnu rupu, zabilježen je u obliku snažnog zračenja gama i rendgenskih zraka prošle nedjelje

Sandro Vrbanus nedjelja, 16. listopada 2022. u 06:00
📷 NASA/Swift/A. Beardmore (University of Leicester)
NASA/Swift/A. Beardmore (University of Leicester)

Prošle nedjelje, 9. listopada, astronomski instrumenti iz raznih dijelova svijeta zabilježili su iznenađujuće zračenje, vrlo visokog intenziteta, koje je do Zemlje stiglo iz dubokog svemira. Kao njegov izvor identificirana je jedna zvijezda iz zviježđa Strelice, udaljena oko 1,9 milijardi svjetlosnih godina. Ono što je iznenadilo astronome jest intenzitet zračenja: ono je detektirano kao veliki izboj rendgenskih i gama zraka u trajanju od 10-ak sati. Zabilježeno je istodobno na NASA-inom svemirskom teleskopu Fermi, zvjezdarnici Swift, svemirskoj sondi Wind, među ostalima.

Eksplozivno rođenje crne rupe

Analiza je pokazala kako je ovdje bila riječ o kolapsu vrlo masivne zvijezde koji je rezultirao nastankom nove crne rupe. Jedna je to od najsnažnijih mogućih eksplozija u poznatom nam svemiru, a njezin rezultat upravo je rendgensko i gama zračenje, koje se opisuje kao "plač novorođene crne rupe". Odmah po otkriću ovog velikog i snažnog izboja zračenja, prema njegovom su izvoru okrenuti i drugi teleskopi, primjerice NICER X-ray teleskop na Međunarodnoj svemirskoj postaji i japanski sustav Monitor of All-sky X-ray Image (MAXI).

Podaci prikupljeni iz ove eksplozije mogli bi otkriti nove pojedinosti i dati do sada nepoznate uvide u proces nastanka crnih rupa nakon kolapsa velikih zvijezda. Astronomi će moći dodatno proučiti i ponašanje i interakcije materije koja se kreće brzinama vrlo bliskima brzini svjetlosti, kao i uvjete u udaljenim galaksijama. "Ovako snažan izboj gama zračenja (GRB) možda se neće pojaviti još desetljećima", kažu iz NASA-e.

Umjetničko viđenje ovog događaja: snažni mlaz rendgenskog i gama zračenja iz nove crne rupe prolazi kroz zvijezdu, koja upravo umire 📷 NASA/Swift/Cruz deWilde
Umjetničko viđenje ovog događaja: snažni mlaz rendgenskog i gama zračenja iz nove crne rupe prolazi kroz zvijezdu, koja upravo umire NASA/Swift/Cruz deWilde

Ovaj GRB je, ističu, relativno blizu Zemlje, za razliku od do sada uočenih, tipičnog događaja tog tipa. Isto tako jedan je od najsvjetlijih i najenergičnijih izboja ikada zabilježenih, bez obzira na udaljenost, pa je ovo otkriće posebno zanimljivo.

Službeno je događaj dobio oznaku GRB 221009A. Na naslovnoj slici vidimo podatke iz teleskopa Swift, nastale nekoliko sati nakon otkrića eksplozije. Ispod teksta možete vidjeti snimku eksplozije u vidljivom spektru te, na kraju, animaciju nastalu na temelju 10-satnog opažanja gama zraka s teleskopa Fermi.

Vidljivi spektar:

Gama spektar: