Istraživanja

Živimo u tehnološkom feudalizmu: internet je baruština u kojoj opstaju samo najveći somovi

Mladen Smrekar petak, 30. travnja 2021. u 10:25

Analiza 5,6 Tb podataka globalnih aktivnosti na mreži pokazala je da se internet pretvara u medij koji zapravo guši konkurenciju, promiče monopole i dominaciju malog broja igrača

Rezultati opsežne analize koju su proveli istraživači s tri australska sveučilišta jasno ukazuju na to da će se mnoge nove industrije na kraju potpuno koncentrirati, čak i puno više i jače nego one u analognoj ekonomiji. Pobjednici će, kažu, prigrabiti sve, a to ima svoje ozbiljne posljedice na naše živote.

Kriza bez premca

Novo australsko istraživanje pokazuje kako je između 60 i 70 posto svih podataka koji se pretražuju na različitim platformama društvenih mreža usmjereno na samo 10 najpopularnijih domena. S druge strane, novi konkurenti imaju malo šansu opstati; danas je još uvijek aktivno samo 3 posto mrežnih domena nastalih 2015. godine, u usporedbi s gotovo 40 posto onih osnovanih 2006.

Gugla li još itko podatke koristeći neki drugi pretraživač?
Gugla li još itko podatke koristeći neki drugi pretraživač?

Da se radi o organskim životima, tolika smrtnost dojenčadi smatrala bi se krizom bez premca, upozoravaju istraživači s Tehnološkog sveučilišta u Sydneyju (UTS), Sveučilišta u New South Walesu i Australskog nacionalnog sveučilišta iz Canberre.  

Prirodna konkurencija u maloprodaji više ne postoji; sve je preuzeo Amazon. U glazbenom svijetu sve se svodi na Spotify i još nekoliko igrača. A to vodi do nekonkurentnog ponašanja, diskriminatornih cijena i zloupotrebe tržišne moći za kontrolu dobavljača i gušenje potencijalne konkurencije. Internet se, kako je to nedavno proročanski izjavio grčki ekonomist i političar Yanis Varoufakis, savršeno uklapa u sliku svijeta koji ulazi u fazu "tehnološkog feudalizma" 

Analiza milijarda podataka

Istraživači su proveli longitudinalnu studiju velikog opsega i izbrojali vanjske poveznice na glavnu domenu, objavljene na Redditu i Twitteru. Analizirano je više od 6 milijardi korisničkih komentara s Reddita od 2006. te 11,8 milijardi postova objavljenih na Twitteru od 2011. Ukupno je analizirano 5,6 Tb podataka globalnih aktivnosti na mreži. Riječ je o skupu podataka četiri puta većem od izvornih podataka prikupljenih svemirskim teleskopom Hubble.

Prirodna konkurencija u maloprodaji više ne postoji; sve je preuzeo Amazon
Prirodna konkurencija u maloprodaji više ne postoji; sve je preuzeo Amazon

Rezultati su pokazali da će dugoročno mali broj divova najvjerojatnije dominirati svakim segmentom tržišta, od pretraživanja podataka, preko maloprodaje, do društvenih medija. Primjerice, na 10 najpopularnijih domena spomenutih na Redditu 2006. godine otpadalo je oko 35% svih veza, da bi taj postotak narastao na 60% u 2019. Na Twitteru je pak broj veza na top 10 domena porastao s 50% u 2011. na 70% u 2019.

Ograničavanje razvoja

Ako ima premalo konkurenata ili mali broj igrača postane previše dominantan u bilo kojem gospodarskom sektoru, pojavljuje se potencijal za umjetno podizanje cijena i ograničenja u opskrbi. Što je još važnije, dugoročno gledano, ovo ograničava razvoj i implementaciju budućih inovacija, pišu autori studije. 

Istraživanje pokazuje da okruženje za nove igrače na mreži postaje sve teže. Sve podsjeća na način na koji borovi steriliziraju tlo ispod svojih grana i tako sprečavaju druga stabla da se ukorijene i izrastu u njihovoj sjeni. Raznolikost izvora dugoročno se smanjuje, i premda svjetska mreža i dalje raste, pažnja se usmjerava na sve manje adresa. 

Uočljivost na mreži novi je oblik valute. Ovo novo istraživanje ilustrira da se pomoću različitih analitičkih tehnika i velikih, globalnih, longitudinalnih podataka mogu otkriti obrasci dosad neviđene na globalnoj razini.

Gubitak raznolikosti je razlog za brigu

Pregled podataka unatrag 15 godina omogućio je istraživačima da uoče određenu dinamiku koja se događa kad se otvori neko novo internetsko tržište. U početku se bilježi velik nalet različitih tvrtki. Nakon toga dolazi razvojna faza kada broj natjecatelja dosegne maksimum, a zatim se njihov broj počinje smanjivati.

Konačno, u fazi zrelosti dolazi do značajnog smanjenja raznolikosti jer se korisnici odluče za jednu, dominantnu organizaciju, kao što je Google za pretraživanje interneta ili Amazon za internetsku kupovinu. Dakle, i na mreži su primijećeni obrasci rađanja, rasta i preživljavanja tvrtki kakvi su inače uobičajeni u prirodnom okolišu. 

Gubitak raznolikosti razlog je za zabrinutost, no neki istraživači vjeruju da nije sve izgubljeno. Tvrtke koje žele rasti i širiti se u internetskom svijetu trebale bi se usredotočiti na inovacije i suradnju, dvije ključne značajke najvećih pobjednika u digitalnoj ekonomiji. 

I ovo istraživanje, djelomično nadahnuto ekologijom, pokazuje da "raznolikost vrsta" propada, ali i da se u džungli stalno pojavljuju brojni novi igrači s globalnim potencijalom.