EU regulator kaže da Meta treba korisnicima ponuditi besplatnu opciju bez ciljanog oglašavanja

Europskog odbora za zaštitu podataka (EDPB) upozorava da naknada ne smije prisiliti korisnike na davanje pristanka za obradu podataka

Ivan Podnar subota, 20. travnja 2024. u 06:00

Počelo je s idejom da se, poput modela pretplate za streaming kanale, omogućava korisnicima ne biti “proizvod” odnosno izbjeći ciljane oglase. Taj plan začeo je u glavama menadžmenta Mete kada je, prema GDPR-u bila kažnjena od strane irskih regulatora. Nadrljali su Facebook I Instagram, s ukupnom kaznom od gotovo 400 milijuna eura. Od prvobitno predložene cijene, od 10 do 13 eura, nakon kritike, sniženo je na 6 i 10 eura, ovisno o kombinaciji i uređaju. Međutim, danas, niti te, niti bilo koje cijene nisu prihvatljive, prema izjavi Europskog odbora za zaštitu podataka (EDPB).

Pristani ili plati

"Platforme bi trebale korisnicima dati izbor pri korištenju modela "pristani ili plati'", rekla je u izjavi predsjednica EDPB-a, Anu Talus.

U studenom je Meta predstavila sustav koji korisnicima, u zamjenu za mjesečnu naknadu, omogućuje odbiti korištenje svojih podataka za ciljanje oglasa. Model se suočio s kritikama zagovornika privatnosti i potrošača, a najnovije mišljenje Europskog odbora za zaštitu podataka (EDPB) dodatno je komplicira situaciju.

Tijela za zaštitu podataka u Nizozemskoj, Norveškoj i njemačkoj pokrajini Hamburg zatražila su od EDPB-a mišljenje o Metinom modelu. EDPB je zaključio da model nije u skladu s GDPR-om, koji propisuje da se pristanak za korištenje podataka mora dati slobodno.

Protiv negativnih posljedica

„Procijenjeno treba biti, u svakom pojedinačnom slučaju, je li naplata uopće opravdana i koja je razumna visina. Također, velike online platforme moraju razmotriti može li odbijanje pristanka da plate, izložiti korisnike negativnim posljedicama, poput gubitka pristupa važnim uslugama, profesionalnim grupama ili digitalnom sadržaju.“ napisano je u dokumentu EDPB-a.

Pobornici privatnosti u EU pozdravili su ovo mišljenje EDPB-a.

"Meta više nema opcija u EU. Sada mora korisnicima dati istinsku opciju za personalizirano oglašavanje", rekao je Max Schrems, istaknuti online aktivist za privatnost. "Znamo da „Pristani ili plati“ pomiče stope pristanka s oko tri posto na više od 99 posto -- tako da je daleko od 'slobodno danog' pristanka kao što je Sjeverna Koreja daleko od demokracije", dodao je Schrems.

Meta je prilikom predstavljanja modela tvrdila da je on u skladu s regulacijama i sudskim odlukama EU. 
U izjavi, Meta tvrdi da je Sud Europske unije prošle godine potvrdio modele pretplate kao legalan način za dobivanje pristanka za personalizirane oglase. Oni tvrde da današnje mišljenje EDPB-a to ne mijenja i da se njihova pretplata pridržava zakonodavstva EU.